W ubiegłym tygodniu wraz z uczniami KiM, rozmawialiśmy o możliwościach i zagrożeniach jakie płyną z tak szybkiego rozwoju prac nad "sztuczną inteligencją". Następnie skorzystaliśmy z funkcji "tworzenia" - obrazów przez sztuczną inteligencję w Chatbocie Microsoftu za nasze prace odpowiadał DALL-E 2. Poniżej próbka jego możliwości. Zdajemy sobie sprawę, że to nie program graficzny i wszystkie grafiki stworzył wcześniej człowiek, zaś Dalle tylko je wykorzystuje i łaczy.
Prace klasy 4b
Klasa 6b
Klasa 8b
Canva to bezpłatny program on-line do tworzenia plakatów, zaproszeń, grafiki dla mediów społecznościowych czy filmów.
Roboty - skriboty już złożone, przetestowane i gotowe do programowania, a do tego wszystkie działają - prawie bezbłędnie:) Programowanie skribotów nie należy do najłatwiejszych. Czasem bowiem czegoś nie zauważą, czasem nie zatrzymają się na czas, a czasem ich koła nie obracają się w jednakowej prędkości. Jednak uczniowie klasy 6b - potrafią sobiei z tym dać radę:)
Prezentacje o zwyczajach i ciekawostkach związanych z różnymi państwami, to projekt informatyczno-polonistyczny. Trochę trwało dopracowanie prezentacji wykonanych przez uczniów klasy 6b w Canvie, ale efekt końcowy jest co najmniej zadawalający:) Teraz pora na ocenę merytoryczną projektów przez panią Iwonkę.
Gdy wreszcie udało się złożyć roboty - była chwila na zabawę i naukę sterowania robotami. Uczniowie 6b starali się bardzo, roboty - podobnie:) Więc zabawa była przednia, a że czasem robocik zupełnie tracił orientację i zamiast do mety jechał w przeciwnym kierunku:) Złośliwość rzeczy martwych - tak się mówi:)
Drugim zadaniem zespołów - było takie pokierowanie robotami, by za pomocą swoich szczypiec/chwytaków podniosły wcześniej skonstruowane przeszkody. To zadanie o dziwo okazało się być zdecydowanie łatwiejszym:)
W tym roku po raz pierwszy nasza szkoła wzięła udział w Ogólnopolskich Szkolnych E-sportowych Rozgrywkach "Predator Games". 4 drużyny, w których grają także uczniowie klas KiM - rywalizowały w czterech grach: League of Legends, Fortnite, Rocket League oraz w Szachach. W rozgrywkach wzięli udział uczniowie szkół podstawowych oraz średnich (1024 szkoły z całej Polski). Stąd poziom rozgrywek był bardzo wysoki. Niestety, żadnej z drużyn nie udało się przebrnąć eliminacji.
Bardzo się cieszę, że prawie półroczna praca zespołu - Copernicus Camp, w składzie Lena Bernatowicz, Kasia Błasiak i Bartek Dębicki została na chwilę obecną zakończona i zgłoszona do konkursu Moon Camp organizowanego przez Europejską Agencję Kosmiczną w kategorii Moon Camp Explorers. Zespół zaprojektował niezwykłą bazę księżycową, a także opracował koncepcje wykorzystania do działania bazy - lokalnych zasobów, przygotował Infrastrukturę potrzebną do życia i pracy dla astronautów a także wymyślił bardzo ciekawe rozwiązania technologiczne pozwalające funkcjonować ludziom w bazie. Brawo!!! Czekamy teraz na zatwierdzenie projektu. W konkursie biorą udział prace z całego świata, pod koniec czerwca poznamy 3 najlepszy projekty - trzymamy kciuki!!! Poniżej kilka zrzutów ekranu bazy. Projekt został wykonany zupełnie samodzielnie w programie ThinkerCad.
W ubiegły piątek wybraliśmy się na wycieczkę do Opola. Pospacerowaliśmy po Starym Mieście, następnie odwiedziliśmy Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu, gdzie zobaczyliśmy amfiteatr, wzięliśmy udział w warsztatach, po czym zwiedziliśmy wystawę interaktywną: śpiewaliśmy popularne piosenki, poznaliśmy historię piosenek i piosenkarzy, a nawet zrobiliśmy zdjęcia w strojach piosenkarzy. Następnie wybraliśmy się do opolskiego ZOO, gdzie miło spędziliśmy czas. Każdy świetnie się bawił.

Dzisiaj uczniowie klasy 6b wzięli udział w warsztatach sensorycznych "Tajemnice Ciemności" poprowadzonych przez pana Marcina Grabińskiego z "Fundacji Ważni Ludzie". Przez ponad 3 godziny poznawaliśmy świat osób niewidomych i ociemniałych. Dowiedzieliśmy się jak postrzegają oni otaczający ich świat i z jakimi problemami się spotykają. Na koniec - w zupełnych ciemnościach, odwiedziliśmy między innymi: kopalnię, ulicę, czy salę lekcyjną. Warsztaty były niezwykłym doświadczeniem i zapewne zapadną uczniom na długo w pamięci oraz uwrażliwią na problemy osób z tą niepełnosprawnością.
Bardzo się cieszę, gdyż znamy już wyniki Ogólnopolskiego Konkursu Matematyczno-Informatycznego "Instalogik". W konkursie wzięło udział prawie 9 tyś. uczniów z 1200 szkół z całej Polski. Konkurs był 3 etapowy. W jego finale - w kategorii klas VIII znalazły się trzy uczennice z naszej szkoły i tak. Zosia Kozicka otrzymała tytuł finalisty, Natalia Błachowiak - otrzymała tytuł laureata II stopnia, zaś Zuzia Zych - poprawiła swój ubiegłoroczny wynik i może się poszczycić tytułem laureata I stopnia i 44 miejscem w Polsce!!! Brawo dla dziewczyn!
15 marca - dwie uczennice Kim'a wzięły udział w Finale V edycji Ogólnopolskiego Konkursu Programistycznego "Programuję z Pixblockiem". Dziękujemy Laurze (250 miejsce) i Wiktorii (259 miejsce) z klasy 6b - za godne reprezentowanie "Czwórki".
Zakończyła się IV edycja Ogólnopolskiego Konkursu Matematyczno Informatycznego "InstaLogik". Naszą szkołę w jego finale reprezentowały trzy uczennice klasy 8b. Znamy już ich wyniki, zaś wyniki końcowe i miejsca poznamy pod koniec marca.
Najlepiej z tej trójki napisała Zuzia Zych, która zdobyła 431 pkt na 500 możliwych, Natalia Błachowiak zdobyła 405 na 500 pkt, zaś Zosia Kozicka osiągnęła wynik 275 na 500 pkt. Dziękujemy dziewczynom, za godne reprezentowanie szkoły i trzymamy kciuki za naj najwyższe miejsce.
Zdecydowanie trudniej zrobić reakcję łańcuchową za pomocą domina - tu potrzeba nie tylko precyzji, ale i mnóstwo cierpliwości.
Reakcję łańcuchową można zbudować także samodzielnie w grze/programie Crazy Machines. Tak też zrobiła klasa 8b - oto kilka przykładów:)
Z okazji święta Patrona Szkoły Mikołaja Kopernika i z okazji Roku Kopernikańskiego - jaki obchodzimy w tym roku uczniowie klas Kimowych przygotowali prace przybliżające postać tego niezwykłego człowieka i astronoma (i nie tylko).
Klasa 6b - zrobiła w programie Genially - taką mini prezentację
Zaś uczniowie klasy 8b - infografikę,
opisującą różne aspekty życia, nauki - czy rodziny Kopernika
Nasze roboty (klasa 6b) z klocków Skrikit są już gotowe. Mamy wśród nich roboty latające, sprzątające baseny - czy zbierające złom:) Zdjęcia także zrobione, więc teraz pora na wykonanie tablic informacyjnych i stojaczków. Mamy nadzieję, że od poniedziałku wystawa robotów w szkolnej bibliotece będzie już dostępna:)
Jak się okazuje i to nie po raz pierwszy - wykombinowanie działającej reakcji łańcuchowej wymaga nie tylko wyobraźni, ale i cierpliwości i samozaparcia. Klasa 8b - próbowała swoich sił z reakcją z wykorzystaniem Gravitraxa i klocków domina. Od niedawna mamy także w swoich zasobach - gravitraxowe wyzwania, którym tym razem zajął się Paweł, a wcześniej Bartek i Agata.
Zapraszam na webinarium do konkursu Instalogik
- 2 marca, czwartek godzina 18.00
W ubiegłym tygodniu, a także dzisiaj - podczas zajęć z informatyki - uczniowie klasy 4b, zrobili sobie najpierw tabelki w edytorze tekstowym - a potem... zagrali w "Statki" i jak widać świetnie się przy tym bawili:) Nauczyli się też korzystać z googlowego chata by można było grać także na odległość:)
Trzeci etap, a zarazem finał konkursu InstaLogik odbędzie się w sobotę 18 marca 2023. Wszyscy uczestnicy otrzymają w tym samym momencie dostęp do zadań konkursowych. Na rozwiązanie zadań i napisanie kilku programów będzie 90 minut. Uczestnicy będą pracować na tych samym kontach ucznia, których używali w pierwszym i drugim etapie. W finale naszą szkołę reprezentują: Zuzia Zych, Zosia Kozicka i Natalia Błachowiak - klasa 8b.
Jedna grupa - klasy 6b - właśnie otrzymała specjalne certyfikaty za udział w zajęciach programistycznych Skriware, a druga z dużą cierpliwością rozkręcała roboty skriboty i elementy klocków skrikit.
Grupa I - klasy 4b, otrzymała certyfikaty ukończenia zajęć z programowania ze Scottie Go.
Bardzo się cieszymy, że udało się Michałowi Misztalowi z klasy 8b - zdobyć wyróżnienie w XVII Międzynarodowym Konkursie Informatycznym Bóbr w roku 2022, tym samym kontuunuując ubiegłoroczną dobrą passę - kiedy to wyróżnienie w tym konkursie zdobył Antek Patschek.
Dnia 13 grudnia, we wtorek, klasa 6B i 4B pojechała na wycieczkę do Krakowa. Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Obwarzanka, w którym nie tylko mogliśmy dowiedzieć się o historii obwarzanków, ale także mogliśmy zrobić i skosztować własnego. Były pyszne! Następnie obydwie klasy zakupiły pamiątki i prezenty dla bliskich na Jarmarku świątecznym. Potem na lotnisku w Krakowie dowiedzieliśmy się o zachowaniu bezpieczeństwa podczas lotu, różnych ciekawostkach związanych z pracą lotniska, a także weszliśmy na taras widokowy, gdzie podziwialiśmy startujące i lądujące samoloty. Na zakończenie wycieczki poszliśmy zobaczyć Wawel nocą! Miasto wyglądało przepięknie, szczególnie taką porą roku!
Zuzanna Antoniuk kl. 6b
W tym roku 6 uczniów bierze udział w Ogólnopolskim Konkursie Programowania Pixblock. Uczennice klasy 6b: Wiktoria i Laura - za pomocą języka wizualnego Pixblocka, zaś uczniowie klasy 8b: Zuzia, Martyna, Paweł, Michał i Tymek w języku python. I etap trwa od 1 stycznia do 14 lutego 2023r. Trzymamy kciuki.
Jak się okazuje obłaskawianie skribotów nie jest najłatwiejsze. Dzisiejsze zadanie jakie stanęło przed uczniami klasy 6b - wydawało się proste. Nauczyć robota by podjechał do klocka, zamknął na nim swoje szczypce i odjechał z nim. Łatwo powiedzieć - trudniej wykonać, gdy pole widzenia robota jest dosyć ograniczone. Jednak znaleźli się programiści - którzy dali radę:)
W sobotę, 10 grudnia odbył się II etap Ogólnopolskiego Konkursu Informatyczno Matematycznego Instalogik. W tym etapie wzięło udział 5006 uczniów. do drugiego etapu awansowało: 2561 uczniów w tym 3 z naszej szkoły:)
Najwięcej punktów, bo 370 z 450 zdobyła Zuzia Zych z klasy 8b i uzyskała awans do Finału. Drugi wynik w szkole osiągnęła Zosia Kozicka, która zdobyła - 325 z 450 pkt. i także awansowała. Na miejscu trzecim znalazła się Natalia Błachowiak z 305 z 450 pkt. i także będzie mogła wziąć udział w Finale. Jedynym reprezentantem naszej szkoły w kategori klasy 4-6 był Wojtek Szczepaniak, który zdobył 230 z 450 pkt. niestety nie udało mu się dostać do Finału.
Dzisiaj uczniowie klasy 6b wzięli udział w warsztatach animacji poklatkowej, które przeprowadzili: Paulina Tura oraz Antoni Michalski. Za pomocą programu PicPac i oczywiście własnej wyobraźni udało się stworzyć krótkie filmiki ilustrowane muzyką. To świetne przetarcie przed nadchodzącym szkolnym konkursem animacji poklatkowej. Pięknie dziękujemy naszym starszym kolegom.
28 listopada wzięliśmy udział w warsztatach "Notatki, jakie lubi mózg ucznia" przeprowadzonych przez panią Bogusia Mikołajczyk - zakręconej pani biolog z Tarnowskich Gór. Zajęcia były fantastyczne i bardzo nam się spodobały. Dzięki nim dowiedzieliśmy się jak robić, krótkie - a zarazem ciekawe notatki z zajęć i jak uatrakcyjnić nasze wpisy w zeszytach:) Może uda nam się z kilka wskazówek wykorzystać na zajęciach w szkole:) Bardzo pani Bogusi za zajęcia - Dziękujemy!!!
Już za dwa tygodnie odbędzie się II etap konkursu Instalogik. Zanim to jednak nastąpi, 1 grudnia w czwartek od 17 do 18 odbędzie się sesja próbna. Nie jest ona obowiązkowa, jej głównym celem jest sprawdzenie środowiska pracy – połączenia do internetu, działania komputera, przeglądarki internetowej oraz znajomości środowiska konkursowego.
Na stronie konkursu jest dostępny też - "Kurs przyszłego finalisty" - polecam skorzystać z możliwości i ćwiczyć:) Jak również skorzystać z zadań dostępnych na stronie Instakodu.
Zaś sam konkurs odbędzie się w sobotę 10 grudnia od godz. 10:00 – 11:30
Znamy już wstępne wyniki Konkursu Informatycznego Bóbr. Na wyniki ostateczne i progi poczekać nam przyjdzie do połowy grudnia. Jednak już dzisiaj wiemy, kto zdobył najwięcej punktów na poziomie szkolnym, a także kto ma największe szanse na dobry wynik na poziomie ogólnopolskim. Podaję wyniki powyżej 50 punktów.
I tak - wśród uczniów klasy 4 najlepszy wynik zanotowała Jagoda Staszczyk - zdobywając 61 pkt (drugie miejsce w szkole), dobrze napisała test Maja Żychowska - 49,5 pkt. (czwarte miejsce w szkole). Pozostali uczniowie otrzymali poniżej 50 pkt.
W klasie 6, najlepszym wynikiem może się poszczycić: Wojtek Szczepaniak, który zebrał 68,75 pkt. zaś trzecie miejsce w tej kategorii zajęła Julka Stana z 53,75 pkt.
Wśród uczniów klas 8 - najlepszy wynik osiągnął Michal Misztal - 86,25 pkt. to tylko trzy punkt mniej niż zdobył wyróżniony w ubiegłym roku Antek Patschek (wszystko zależeć będzie od progów). Druga była Zosia Kozicka - która zdobyła 75 pkt., zaś trzecia Zuzia Zych z 70 punktami.
Nasze roboty skriboty początkowo zamieniły się w buldożery, które zniszczyły w ciągu kilku sekund (no może jednak minut) wcześniej zbudowane miasteczko. Burzenie szło im bardzo sprawnie, to też gdy już miasto zniknęło z podłogi, na powstałym w tym miejscu torze - odbyły się wyścigi. Zaś na koniec - nauczyliśmy się zaprogramować naszego robota tak - by sam pokonał tor. Za tydzień kolejne zadania przed skrobotami i nami.
Zapraszam do udziału w wyzwaniu jakim jest Moon Camp 2022/2023 - organizowany przez Europejską Agencję Kosmiczną.
Zadaniem konkursowym na poziomie Discovery (wiek od 6 do 19 lat) jest zaprojektowanie wybranego elementu bazy księżycowej przy wykorzystaniu narzędzia Tinkercad. Elementy, które można wykonać to: Lądownik księżycowy, Moduł mieszkalny astronautów i astronautek, Łazik księżycowy, Rakietę, Księżycową Stację Kosmiczną, Kombinezon astronauty/astronautki.
Wszystkie zespoły, które prześlą zgłoszenie zgodne z wytycznymi wyzwania, otrzymają certyfikat uczestnictwa, a ich projekt będzie udostępniony na platformie internetowej Moon Camp.
Zadaniem konkursowym na poziomie Explorers (w momencie rejestracji - maksymalnie 14 lat) jest zaprojektowanie trójwymiarowej bazy przy wykorzystaniu narzędzia TinkerCad. Ma ona być domem dla co najmniej 2 astronautów, utrzymać ich przy życiu i chronić przed zagrożeniami oraz próżnią panującą w przestrzeni kosmicznej. Zespoły będą musiały przesłać raport o ich projekcie. Obóz księżycowy powinien obejmować: Wykorzystanie lokalnych zasobów (np. ziemia księżycowa, lód), Rozwiązania technologiczne (np. źródło prądu, system recyklingu, komora wzrostu żywności – uprawa hydroponiczna), Ochrona (przed meteorytami i promieniowaniem), Infrastruktura potrzebna do życia i pracy dla astronautów.
Zgłoszenia muszą zawierać:
Discovery: krótki opis projektu napisany w języku angielskim (należy zawrzeć informacje o tym dlaczego tak został przygotowany projekt oraz jakie są naukowe przesłanki stojące za danym pomysłem);
Explorers: raport zespołu wyjaśniający projekt, napisany w języku angielskim. Raport powinien być przygotowany w szablonie dostępnym online, co najmniej jeden zrzut ekranu modelu 3D przygotowanego przez zespół w formacie .JPG lub .PNG, wygenerowane z wykorzystywanego narzędzia.
Zgłoszenia do wyzwań:
Zespoły od 2 do 6 osób, z klas 6-8 (proszę o zdefiniowanie się w jakim wyzwaniu zespół bierze udział). Zapisy do końca miesiąca - grudnia. Zaś wykonanie pracy do końca tego semestru - prace trzeba zgłosić najpóźniej do połowy kwietnia). Zgłoszenia na email: bartek.z.sp4@gmail.com, lub na Librusie.
Robot Scottie Go przemierza kolejne kontynenty - tym razem wybrał się z klasą 4b aż do Azji. Przyglądając się zdjęciom - można zauważyć, że Scottie - ćwiczy nie tylko zwoje w młodych głowach, ale także i ogólną sprawność fizyczną:) Dodać warto, że dotychczas, żadna z klas, które pomagały Scottiemu tak daleko nie zaszła. Gratulacje. Także uczniowie klasy 5b kontynuują wędrówkę z robotem. Trzymamy kciuki i za nich:)
Od dzisiaj - 7 listopada 2022 - zadania domowe tylko w zakładkach po prawej stronie - zadania domowe klasa 4b, 6b, 8b i 5b kółko
Za nami pierwszy etap IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Matematyczno-Informatycznego InstaLogik. I już wiemy kto awansował do II etapu, znamy też wyniki punktowe, które poniżej przedstawiamy:
Wiktoria Sewiło - 120/210 - awans do II etapu
Wojtek Szczepaniak - 155/210 - awans do II etapu
Natalia Błachowiak - 225/300 - awans do II etapu
Zosia Kozicka - 270/300 - awans do II etapu
Mateusz Muszyński - 170/300 - bez awansu
Zuzanna Zych - 268/300 - awans do II etapu
Dzień Chłopca w klasie VI b świętujemy nie tylko 30 września. W tym dniu chłopcy dostali certyfikaty „Super Chłopca” i słodkości, były serdeczne życzenia oraz pyszna pizza. Parę dni później wiele emocji i wrażeń dostarczyła nam wspólna gra w kręgle. Nie możemy się już doczekać kolejnej klasowej imprezy, dzięki której będziemy mieć mnóstwo wspólnych wspomnień.
31 października uczniowie klasy 6b i 8b zwiedzili multimedialną wystawę VAN GOGH Multi-Sensory Exhibition w Galeria Szyb Wilson. Skoro już zajechali tak daleko:) to nie można było odwiedzić fantastycznego Nikiszowca, a także znajdującego się w tej dzielnicy Oddział Muzeum Historii Miasta Katowic. Za co bardzo dziękujemy. Dodatkowym smaczkiem była wędrówka szlakiem Beboków.
Dzisiaj, 26 października, z klockami Skrikit - pozyskanymi w ramach programu Laboratoria Przyszłości, zaznajamiali się, gościnnie, uczniowie klasy 6c i trzeba powiedzieć - fantastycznie im poszło. Najpierw szybciutko rozkręcili poprzednie konstrukcje, a następnie złożyli własne. Jeszcze tylko zrobią karty informacyjne i kolejne konstrukcje powędrują na mini wystawkę. Brawo!!!
Klasa 8b przygotowuje się do wykonania reakcji łańcuchowej. Jednym z elementów przygotowania się do stworzenia projektu - jest nauka obsługi programu Algodoo. Oto trzy pierwsze projekty reakcji stworzone w tym właśnie programie:)
18 i 19 października klasa 6b i 8b także kodowała w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania "CodeWeek 2022". Jednak oczywiście nie w programie TI - tylko w starym, dobrym Baltiem, którego wcześniej nie mieli okazji poznać:) Odkurzyliśmy te program i sympatycznego czarodzieja, a z jego pomocą wyczarowywali domki:)
Za udział w akcji - klasy Kimowe otrzymały specjalny certyfikat
Od 9 do 24 października trwa Europejski Tydzień Kodowania. W tym tygodniu wezmą w nim udział wszystkie klasy Kimowe. Zaczęła w poniedziałek klasa 4b, która najpierw uczyła się sterować żółwiem (programie TI99), a następnie kodowała wraz ze Scottiem.
W IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Matematyczno-Informatycznego InstaLogik naszą szkołę reprezentują: Natalia Błachowiak, Zuzia Zych, Wiktoria Sewiło, Wojtek Szczepaniak, Mateusz Muszyński, Zofia Kozicka.
Zadania I etapu rozwiązywań można do 28 października 2022, godz. 20:00. Do następnego etapu awansuje: Do drugiego etapu zaklasyfikowanych zostanie co najmniej 25% uczestników o najwyższym wyniku ogólnopolskim oraz co najmniej 25% uczestników o najwyższym wyniku z każdego województwa dla każdej kategorii wiekowej. Do drugiego etapu zostanie zaklasyfikowany także co najmniej jeden uczestnik z każdej szkoły, w której do konkursu podejdzie co najmniej 5 uczestników
II etap, 10 grudnia 2022, godz. 10:00 – 11:30
III etap, czyli Finał odbędzie się 18 marca 2023, godz. 10:00 – 11:30
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej - uczniowie klas 6b i 8b wykonali portrety nauczycieli, którzy ich uczą w "Czwórce". Niektórzy nauczyciele doczekali się nawet kilku portretów:))
Już prawie gotowe:) Dzisiaj uczniowie klasy 6b - dokończyli karty informacyjne (w Canvie), opisujące ich roboty - wykonane z klocków SkriKit (pozyskanych w ramach projektu Laboratoria Przyszłości), a także zbudowali specjalne konstrukcje - stojaki na karty. Jutro jeszcze kosmetyczne poprawki i wystawka w naszej szkolnej bibliotece gotowa:)
W poniedziałek, klasa 4b podczas zajęć z informatyki najpierw zajrzała do wnętrza komputera, a przećwiczyła jak podłączyć do jednostki - klawiaturę, mysz, głośniki, monitor - czy Internet:) Było co robić przez całe 45 minut:) Oczywiście wszystko dobyło się z zachowaniem bezpieczeństwa - czyli bez prądu:)