Klasa Informatyczno - Medialna

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Bytomiu

Dzisiaj, 11 grudnia - II grupa rozpoczęła budowę swoich Lofi Robotów. Trzeba przyznać, że szło im bardzo sprawnie i szybko. Jednemu zespołowi właściwie - ta sztuka udała się. Zabrakło tylko czasu na podpięcie ładowarki:)

bobrekizba2018snieg122as

Za tydzień czekają nas w takim razie tylko prace wykończeniowe:) i podłączenie Lofich pod tablety:) Brawo!!!

bobrekizba2018snieg122asa

Drugie już z kolei zajęcia przeznaczyliśmy na poznawanie czujników robota Lofiego, a także na naukę ich oprogramowywania. Kilka chwil starczyło by światełka świeciły mocnej gdy zaświecimy na czujnikiem latarką i gasły gdy np. zmienimy pozycję potencjometru. Potrafimy także włączać i wyłączać "brzęczek" za pomocą przycisku, co jest bardzo istotne z punktu widzenia dźwięku jaki on wydaje.  Oczywiście sami to zaprogramowaliśmy:)

3

Druga grupa już na spokojnie (pierwsza grupa ten etap przeszła trochę nerwowo:)) zapoznawała się z czujnikami robota i będzie robić to jeszcze na kolejnych zajęciach, by w pełni zapoznać się z możliwością Lofiego. Na pierwszy ogień poszły lampki i potencjometr. Oczywiście od razu po zainstalowaniu oprogramowania zajęliśmy się ich oprogramowywaniem. A te światełka - takie maleństwa a cieszą. Zabawa była super. Za tydzień - czujnik natężenia światła i odległości:)

kostkaksiadz2018a2

Dzisiaj, 20 listopada swoje pierwsze zajęcia z robotami Lofi rozpoczęli uczniowie klasy 5b. Tym razem naukę programowania i składania tych sympatycznych robotów podjęli: Tosia, Antek, Mela, Kinga, Bartek i Bartosz (oraz w zastępstwie Euniki i Dominiki - Ania:)).

lofigrupaIIzacz2018

Pierwsze zajęcia polegały na nauce korzystania ze śrubokręta. Jednak zamiast składać robota - uczniowie KIM'u - robota rozkładali na części pierwsze. Co niektórzy tak się zapędzili w tej robocie - że rozkręcili silniczki na części pierwsze:). Za tydzień uczyć będziemy się o czujnikach i sprawdzać co one potrafią.

lofigrupaIIzacz20182

Tak wyglądały: "Robot światłolub", "Robot malarz" i "Robot - brama" - w działaniu

Mijają dwa miesiące jak zaczęliśmy zabawę z robotem Lofi (grupa I). Podczas ostatnich zajęć, które odbyły się we wtorek udało nam się uruchomić robota "Światłoluba" (Igor i Mateusz), okiełznać "Robota rysującego" (Agnieszka i Sonia), zaprogramować bramę dla samochodu (Emilka i Ania) oraz zbudować i zaprogramować "Robota Głowacza" (Zuzia i Michał). Trzeba przyznać, że nie było łatwo, czas jaki mamy na zajęcia jest zbyt krótki:) Chciałoby się jeszcze robotem pobawić, a tu trzeba dać szansę następnej grupie. Bedziemy Cię Lofi miło wspominać:)

robotlofibrama2018

A tak wygląda i działa - robot "Światłolub"

Robota Lofi w wersji podstawowej już opanowaliśmy. Teraz przyszła pora na eksperymenty. Nasze cztery grupy – rozdzieliły między sobą zadania. Dwie zamierzają skonstruować w oparciu o serwomotory i nowe elementy: “Robota głowacza” i “Bramę dla samochodów”. W tych przypadkach – robota wcześniej złożonego trzeba rozebrać i właściwie złożyć od nowa.

robotyswiat1
robotyswiat12

Dwie pozostałe zamierzają zmodyfikować robota tak by powstał “Robot światłolub” i “Robot malarz”. Światłoluba udało się skonstruować jeszcze na lekcji i sprawdzić jego umiejętności. Na malarza musimy poczekać do następnych zajęć:)

robotyswiat123
robotyswiat1234

Powoli kończymy pracę z naszym Lofi robotem (tzn kończy grupa pierwsza). Podczas dzisiejszych zajęć udało się nam wreszcie "sparować" roboty z telefonami i tabletami i od razu ruszyły do tańca:) Cóż to była za zabawa w rytm piosenki Dawida Podsiadło.

Następnie próbowaliśmy okiełznać roboty - ucząc się sterować nimi. Chyba najsprawniej poszło Mateuszowi. Reszta musi jeszcze poćwiczyć.

lofitancza2018ujuhyu

Dzisiaj wreszcie, nasze roboty “przemówiły”, a właściwie zaczęły się poruszać Niestety trochę czasu straciliśmy się na zdobyciu wiedzy o źle podłączonych kabelkach. Możemy się nią z Wami podzielić – gdy źle je włożycie – nie uruchomicie robota i przestanie działać. Teraz to już wiemy:) Przyda się ta wiedza dla następnych grup. Potem przyszła nauka oprogramowania silniczków, by oba koła się kręciły, a nie tylko jedno. By nasz robot mógł jechać do przodu i do tyłu i by można było go zatrzymać. Na koniec staraliśmy się podłączyć nasze roboty pod program na tablety przez bluetooth. Nie udało nam się:( Ale… o tym podczas kolejnej relacji:)

DSC09460

Dwie godziny zajęło nam złożenie naszego Lofi robota. Nie była to najłatwiejsza robota. Najpierw skorzystaliśmy ze starych instrukcji, potem okazało się, że odwrotnie skręciliśmy części z silnikami:) ale w końcu udało się:)))) I nasze roboty są gotowe do pracy. Mimo kilku błędów jesteśmy z siebie dumni, a zabawa w składanie robotów i ich skręcanie okazała się nie tylko emocjonująca, ale i przyjemna.

robotlofi2018skrect
robotlofi2018skrect2

Teraz pora na programowanie:) Sprawność majsterkowicza zdobyta.

robotlofi2018skrect23

Podczas kolejnego spotkania z robotem Lofi - udało nam się wreszcie uruchomić jego czujniki. Nie zraziliśmy się niepowodzeniami na poprzednich zajęciach. Zainstalowaliśmy na komputerach odpowiednie oprogramowanie - i chociaż czasem coś się zawieszało, udało nam się w specjalnej wersji Scratcha napisać odpowiednie programy, które testowały czujniki. Światełka zapalały się i gasły, czujniki odległości i światła działały jak należy - podobnie potencjometr. Teraz pora na "skręcanie". Od następnego spotkania śrubokręty idą w ruch. Trzymajcie za nas kciuki:)

czujnikidzialaj2018rftre

Na ostatniej lekcji z informatyki pięknego PixelArta - wykonała Dominika:)

pixelartdominika2018yhyr5t5

Prawie całą lekcję poświęciliśmy na naukę - robienia zrzutów ekranu - narzędzia, które przyda się nam zapewne nie jeden raz:)

pixelartdominika2018yhyr5t53

Następnie pracowaliśmy nad dopieszczeniem swoich "Zabaw matematycznych" - w Scratchu. Efekty poznacie już za tydzień. Za to na zajęciach z robotem Lofi - poznawaliśmy jego czujniki:)

pixelartdominika2018yhyr5t532

Troszkę te zajęcia były szalone:) Co prawda udało nam się świetnie zlokalizować i nazwać czujniki - jednak nie udało nam się do końca ich uruchomić. Troszkę zawiniły rozładowane powerbanki - zawsze trzeba pamiętać by były w pełni naładowane:)  Nie do końca sprawnie działał też multimedialny przewodnik po czujnikach - często się "zawieszał". Powetujemy sobie to następnym razem. Co nas nie zabije to nas wzmocni:)

pixelartdominika2018yhyr5t5326

Dzisiaj, 18 września, pierwsza grupa uczniów Klasy Informatyczno Medialnej (5b) rozpoczęła warsztaty z robotyki z wykorzystaniem robota Lofi. Hm... na razie tego robota jeszcze nie ma:) Tzn. nie został złożony. Za to w skrzynce do której z radością uczniowie się dorwali jest mnóstwo części, śrubek, czujników.

robotylofi2018rfrrr

Pierwszym zadaniem, jak się okazało nie należącym do najłatwiejszych, ale sprawiającym wiele frajdy było złożenie pojemniczka na śrubki. Tak wszystkim się to skręcanie spodobało, że zajęło im to prawie pół godziny:) Pierwsze koty za płoty - z samym robotem pójdzie szybciej. A jak nie - to nic nie szkodzi - skręcanie to fajna zabawa:)

robotylofi2018rfrrr2
robotylofi2018rfrrr23
robotylofi2018rfrrr234

Od wtorku 18 września rozpoczynamy warsztaty z robotami Lofi:) Poniżej przedstawiam daty oraz składy zespołów pracujących przy robotach.

Grupa I - rozpoczyna cykl 8 zajęć od 18 września,
spotykamy się co tydzień, w sali nr 20, na 7 lekcji:
Ania i Emilka, Michał i Zuzia, Igor i Mateusz, Sonia i Agnieszka

Grupa II - rozpoczyna cykl 8 zajęć od 20 listopada,
spotykamy się co tydzień, w sali nr 20, na 7 lekcji:
Dominika i Tosia, Antek i Mela, Eunika i Kinga, Bartek i Bartosz

Grupa III - rozpoczyna cykl 8 zajęć od 29 stycznia,
spotykamy się co tydzień, w sali nr 20, na 7 lekcji:
Mateusz i Filip, Dominika i Łucja, Karolina i Michał

robotylofiiiii23

Roboty LOFI dotarły już do naszej szkoły. Pracować z nimi będą (jak oczywiście uda im się je złożyć:)) uczniowie Klasy Informatyczno Medialnej (klasa 5). Roboty udało się pozyskać w ramach programu Fundacja Orange - Majsterkowicze 2.0

lofiroboty2018yhysds

Studio scratch 4b